Het moest er eens van komen: een snijdend harde recensie in mijn mailbox

Ik ben graag kapster, met haar bezig zijn is pure ontspanning en geeft me energie. Een ander deel van mij is onderneemster. Een eerste uiting van dat deeltje van mijn persoonlijkheid is het oprichten van de vrouwencirkel voor bewuste onderneemsters. Wat een energie krijg ik van het delen en ontvangen met de andere onderneemsters in wording. In wording, want we beschouwen onszelf nog als 'zelfstandige' en we willen evolueren naar 'onderneemster'.


Dus ik besloot een nieuwe stap te zetten richting onderneemster. Om gezonde groei van mijn bedrijf(je) te stimuleren besloot ik een bevraging uit te sturen naar bestaande klanten.

Wat een (h)eerlijke klanten heb ik toch!

Op korte tijd zag ik veel antwoorden verschijnen met lovende woorden die mijn hart verwarmden. Het doet ontzettend deugd dat mensen tijd maken om mijn vragenlijst in te vullen, en ook nog hun feedback met zorg formuleren. Niemand krijgt graag kritiek. Maar als die kritiek verpakt is in een laagje liefde en goede bedoelingen, dan doet het geen pijn en kan je de verbeterpunten met gemak aanvaarden.

Dank je voor alle eerlijke feedback! Ik ga er mee aan de slag.




En toen... liep het mis.

Een snoeihard geschreven boodschap aan mij gericht.

Woorden als 'Jaline is niet geïnteresseerd', 'er is zeker een half jaar nodig om het slecht geknipte haar te laten groeien, meer overleg is een must', 'je gaf me de indruk dat ik op je zenuwen werkte'.

Dat kan tellen! Ik ben er in geslaagd om in 1 stille kappersbeurt iemand danig te kwetsen.


Moet ik echt schrijven dat het nooit mijn bedoeling is geweest om iemand zo te behandelen? Ik sta met hart en ziel in mijn STILTEkapsalon, die stilte is deel van wie ik ben, ik hou van stilte en van de magie die ontstaat tussen twee mensen die zonder ongemakkelijkheid stil kunnen zijn.

Dus deze zinnen kwamen hard binnen.

En nu is het aan de onderneemster in spe om hier mee te leren omgaan, om ook deze feedback ter harte te nemen en er iets constructiefs mee te doen.

Ik weet al waar we over gaan praten in de volgende vrouwencirkel ;)


Elke maand ga ik langs bij Joris van Unleashing of Potential. Want dat is wat ik zoek: een manier om mijn potentieel ten volle te benutten. En leren omgaan met dit soort mails is deel van het leerproces. Dit gaat mij niet ontmoedigen, het hoort bij ondernemen. Het hoort bij beginnend kapster zijn en fouten maken (ik ben pas sinds 1 april kapster, ik kijk met bewondering naar de kniptechnieken van mijn ervaren collega's!)


Ook op de kappersschool werden we veelvuldig gewaarschuwd: 'naar de kapper gaan is iets heel persoonlijks, mensen komen voor jou en de stijl die bij jou hoort'. We leerden er dat we ons concept goed moeten uitwerken zodat we de juiste klanten aantrekken, zodat we via onze website kunnen duidelijk maken wie we zijn en waar we voor staan met onze kapperszaak. En ik ben mijn leraressen dankbaar daarvoor.

Dankzij hun tips is de klant van de snoeiharde mail, de enige die heeft aangegeven dat de stilte 'te stil is'. De andere klanten konden de beloofde stilte (met rustige muziek) waarderen. Oef!


Ik blijf een gelukkige kapster die dankbaar is voor elke klant die me zijn of haar vertrouwen geeft om te knippen, kleuren of scheren.


En aan mijn tevreden klanten: help mij op mijn weg naar onderneemster door eerlijke feedback te geven. Ga niet buiten tot je helemaal tevreden bent van de snit of de kleur, stuur mij een (vriendelijke) mail of bel mij bij vragen, opmerkingen of ontevredenheid. Als ik kan helpen zal ik het zeker doen!


Warme groet,

Jaline



46 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven